Onze visie op zorgvastgoed en duurzaamheid

Visie op zorgvastgoed

De zorgsector wordt ingedeeld in de care- en cure-markt: verzorgen (langdurige zorg) en herstellen (kortdurende zorg) In de care-markt is met name de ouderenzorg een veelbesproken onderwerp. De vergrijzing is ingezet. De vraag is of de kwantitatieve vraagontwikkeling niet afleidt van de achterliggende kwalitatieve vraagontwikkeling. De babyboom-generatie heeft andere behoeften dan de vooroorlogse generatie. De opgebouwde verzorgingsstaat wordt soms hervormd. Dit is niet per definitie verkeerd. Waar de nadruk lag op verzorgen en services is behoefte steeds meer verschoven naar activeren. Volop mee blijven doen ondanks de eventuele beperkingen.

Hierdoor blijft de comfort zone op peil in plaats van steeds kleiner te worden. Dit voorkomt een negatieve spiraal waar steeds meer de behoefte is aan verzorgen en steeds minder activeren. Ertoe blijven doen is essentieel! Daarbij blijft de focus op wonen, ook bij een zware zorgbehoefte. Niet op zorg. Je wilt niet wonen in een ziekenhuis. Deze trend is volop ingezet en zal de basis worden. In de cure-markt is het devies: specialiseer. Dit kan zijn in repeterende behandelingen of specialistische behandelingen. Maak onderscheid in type behandelingen en doe waar je goed in bent. Dit kan niet in alles zijn.



Visie op duurzaamheid

De term duurzaamheid invulling geven is simpel. Hooguit wat oude wijn in nieuwe zakken. Eventueel een lange-termijn doelstelling formuleren op het verlagen van je energieverbruik en je kunt laten zien hoe duurzaam je bent. Toch?
Nee.. Enkele jaren geleden kon dit nog. Dan was het zelfs een USP. Tegenwoordig (gelukkig) niet meer. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Het onderwerp is verplaatst van de marketingafdeling naar de boardroom en op de risk-tafel. Uiteraard zijn er nog genoeg manieren om te ‘greenwashen’. Paris-proof als doelstelling in 2030 opschrijven. De Sustainable Development Goals van de VN willen we allemaal graag aan bijdragen. BREEAM certificaten laten opstellen voor je hele portefeuille. Dit is niet per definitie duurzaam.

Intrinsieke motivatie vormt de basis. Wat wil jij bijdragen en wat vind jij belangrijk? Wat verwachten je stakeholders? Niet alleen vandaag en morgen. Juist ook in toekomst. Het economisch denken vormt doorgaans nog de basis van onze keuzes. Duurzaamheid proberen we daarin te verweven. We zitten middenin in de fase om te gaan naar een integrale manier van denken. Wat is je visie. Hoe vertaalt zich dit in je strategie. Welke ambitie streef je na. Hoe ga je dit meten. Ben je daar transparant over. Plan Do Check Act.